СУЧАСНИЙ КАБІНЕТ ІСТОРІЇ <br /><br /> Які ж вимоги висуваються до сучасного кабінету історії, <br /><br /> перш за все його матеріальної бази? <br /><br /> <br /><br /> Перше. Це має бути окрема аудиторія у навчальному закладі, зведеному за типовим проектом. Дуже бажано, щоб у комплексі з кабінетом знаходилось і підсобне приміщення. Саме наявність підсобного приміщення дозволяє вчителю усамітнитися, відключитися, зосередитися та набратися сил перед черговим уроком, поділитися враженнями чи порадитися з колегою. І в цьому аспекті значення „підсобки” незамінне. <br /><br /> Навчальна аудиторія має відповідати санітарно-гігієнічним вимогам: бути просторою, теплою та затишною, добре освітлюваною та провітрюваною. <br /><br /> Що ж до розташування кабінету історії у приміщенні навчального закладу, то це питання не є принциповим, однак досвід підказує, що виправданим є розміщення поруч (одне крило чи поверх) кабінетів навчальних дисциплін одного циклу. <br /><br /> Друге. Важливе значення має вигляд меблів, якими обладнаний кабінет. Звичайно, найкраще, якщо це фабричний комплект, який включає в себе, крім набору учнівських столів та стільців, меблеву стінку, розраховану на зберігання необхідного методичного забезпечення. Рекомендуємо не прикріплювати парти до підлоги намертво. Це дасть можливість Вам у разі необхідності розташувати їх по периметру чи парами, одна навпроти одної при організації групової роботи школярів чи студентів. <br /><br /> У деяких кабінетах парти можуть бути розташовані у формі амфітеатру чи у вигляді студентських лав. <br /><br /> Важливе значення має також оформлення передньої стінки, яку складають державна символіка України, розкладна проста чи магнітна дошка, екран, шафи з тумбами, стаціонарний стелаж чи рухома підставка для книг. <br /><br /> Третє. Органічним доповненням можуть служити оформлені на стіні умовна стрічка часу чи вікна історії, карти-схеми, портрети видатних історичних постатей, вислови про історію відомих людей. Вони закладають у підсвідомість розуміння того, що історія – це процес діяльності людей, руху суспільства в часі й просторі та його постійного переосмислення, пошук пояснення того, що відбувається на наших очах. <br /><br /> Набір старожитностей та традиційної народної атрибутики (макети будівель, зразки національного одягу та предметів домашнього побуту, вишиті рушники, писанки чи інші предмети ужиткового мистецтва) дадуть можливість відчути працюючим тут подих століть, аромат історичних епох, підкреслять неповторний колорит місцевого історичного середовища. <br /><br /> Щодо оформлення в кабінеті стендів, то з деяких пір це питання викликає дискусію в учительському середовищі. <br /><br /> Тут дійсно не може бути однієї точки зору. Адже навряд чи доцільно, провівши в кабінеті євроремонт, нагромаджувати на стінах стенди, що не несуть актуальної, з Вашої точки зору, інформації. Тим більше, якщо у Вас є можливість, клацнувши мишкою, познайомитися з нею в Інтернеті чи з СО-комплекту. Однак якщо у Вас немає високотехнологічних джерел і носіїв інформації, то такі стенди просто необхідні для того, щоб заповнити порожнечу. Найбільш поширеним варіантом змісту таких стендів є коротка історія етапів української державності. На окремому стенді варто зафіксувати основні віхи з історії рідного краю. <br /><br /> Про інші варіанти змісту стендів буде сказано нижче. <br /><br /> Четверте. Необхідним елементом матеріальної бази сучасного кабінету є наявність у ньому технічних засобів навчання, що відповідають специфіці суспільствознавчих предметів і без допомоги яких щоразу важче забезпечувати належний рівень викладання. До них ми відносимо кодоскоп, діа-та/чи кінопроектор, екран та механізми зашторювання, магнітофон, телевізор (відеомагнітофон з відеотекою), підставки для апаратури, обладнані електроосвітленням стенди, карти чи схеми, настінний годинник, хронометр чи таймер. <br /><br /> Дедалі ширшого використання набуває й сучасна оргтехніка – ксерокс та комп'ютер у комплексі з програмним забезпеченням та електронними носіями інформації. <br /><br /> Додатковий затишок створять лінолеум, панелі та портьєри, що відповідають кольору стін. А зі смаком проведене озеленення не тільки зробить затишним кабінет, але й додасть Вам кисню в прямому й переносному смислі слова. <br /><br /> Такий дизайн, крім усього іншого, сприятиме шанобливому ставленню учнів не тільки до Вас, але й до кабінету та предметів, які в ньому викладаються. <br /><br /> Для підтримки матеріальної бази кабінету в належному стані та його поточного ремонту в кабінеті потрібен набір необхідних інструментів. <br /><br /> <br /><br /> Методичне забезпечення викладання суспільних дисциплін та його структурні елементи. <br /><br /> <br /><br /> Навчально-методичний комплекс кабінету – це показник професійної зрілості педагога. Він може складатися з ряду структурних елементів: <br /><br /> <br /><br /> Джерела та література: <br /><br /> ú речові джерела; <br /><br /> ú збірники документів, хрестоматії; <br /><br /> ú основні й додаткові підручники; <br /><br /> ú довідкова література (словники, довідники, енциклопедії тощо); <br /><br /> ú наукові та методичні видання; <br /><br /> ú художня література з історичної тематики; <br /><br /> ú періодичні видання або витяги з них; <br /><br /> ú сценарії заходів; <br /><br /> ú роздавальний матеріал. <br /><br /> <br /><br /> Наочні посібники, виготовлені типографським способом: <br /><br /> ú настінні карти; <br /><br /> ú учнівські атласи; <br /><br /> ú контурні карти; <br /><br /> ú репродукції картин; <br /><br /> ú таблиці, схеми; <br /><br /> ú діаграми; <br /><br /> ú фотоальбоми, тематичні каталоги; <br /><br /> ú діафільми та слайди; <br /><br /> ú кінофільми, відеофільми та відеосюжети (відеотека); <br /><br /> ú інформація на електронних носіях. <br /><br /> <br /><br /> Нефабричні наочні матеріали: <br /><br /> ú фотографії та фотомонтажі; <br /><br /> ú матеріали, зібрані чи виготовлені вчителем та учнями; <br /><br /> ú тематичні стенди; <br /><br /> ú поурочні папки учнів; <br /><br /> ú демонстраційні матеріали для кодоскопа; <br /><br /> ú систематизований каталог наочності. <br /><br /> <br /><br /> Навчальна документація: <br /><br /> ú нормативні документи (Конституція, закони України про освіту, Національна доктрина розвитку освіти України); <br /><br /> ú програми курсів суспільного профілю (загальнодержавні та регіональні), які читаються у навчальному закладі; <br /><br /> ú план роботи кабінету; <br /><br /> ú правила техніки безпеки під час роботи в кабінеті; <br /><br /> ú навчально-тематичне планування; <br /><br /> ú графік проведення тематичних атестацій з кожного курсу, який читається в кожному класі; <br /><br /> ú тематичні папки для накопичення розробок уроків та напрацювань учителя. <br /><br /> <br /><br /> Важливе значення має збереження навчально-методичного комплексу. Це питання органічно пов'язане з матеріально-технічною базою кабінету. Для зберігання бібліотечного фонду використовуються стелажі чи шафи-стінки. Таблиці, схеми й картини найкраще зберігати у спеціально обладнаних нішах (ящиках). Аудіовізуальні матеріали можна розмістити в шафах, ящиках чи шухлядах. Якщо частина інформації Вашого кабінету знаходиться на електронних носіях, придбайте дискетницю чи підставку для компакт-дисків. <br /><br /> Необхідну навчальну документацію, роздавальний матеріал та напрацювання для проведення тематичного оцінювання найкраще зберігати в окремих файлах, систематизувавши їх у тематичних папках. <br /><br /> Для кращого збереження навчально-методичного комплексу проведіть його систематизацію та складіть каталог за кожним із розділів. <br /><br /> Усі наявні в кабінеті матеріальні цінності мають бути занесені до інвентарної книги. Їх облік та списання з рахунку мають проводитися відповідно до вимог нормативних документів. <br /><br /> Окремим і важливим структурним елементом навчально-методичного комплексу кабінету можуть бути методичні стенди. Необхідність їхнього оформлення диктується тим, що якщо історичний стенд може дати учневі знання, які швидко забуваються чи застарівають, то стенд з методики викладання предмета озброїть учня вмінням самому знаходити ці знання. Ви, очевидно, уже згадали біблійну притчу про те, що давши людині рибу, ми нагодуємо її на один день, а навчивши її ловити рибу, ми нагодуємо її на все життя. Так само й тут. <br /><br /> На наш погляд, у кабінеті можуть бути обладнані такі методичні стенди: <br /><br /> <br /><br /> & „Основні завдання викладання історії (права)”; <br /><br /> & „Основні компетенції учнів, які мають сформуватися по закінченні ними основної і старшої школи”; <br /><br /> & „Критерії 12-бальної шкали оцінювання рівня навчальних досягнень учнів”. <br /><br /> <br /><br /> Зміст інформації на них має бути сформований, виходячи з вимог чинної нормативно-правової бази. <br /><br /> <br /><br /> Вивчення історії ґрунтується в першу чергу на джерельній базі. У зв'язку з цим у кабінеті можна оформити окремий стенд: „Комплекс речових, письмових та усних джерел – фундамент історичної науки”. <br /><br /> Для учнів класів суспільно-гуманітарного профілю вивчення основ спеціальних історичних дисциплін буде суттєвою підмогою в опануванні історією. Це розширить їхнє розуміння історії як процесу пізнання, науки, що вивчає минуле на основі різноманітних джерел, шукає шляхи його осмислення та пояснення.